Tennis begint hier

 

Waarom tennis leuk is en blijft op

elke leeftijd

Voetballen met papa of opa, dat doen kinderen geregeld op een veldje in de buurt. Maar een wedstrijd spelen, dat is een ander verhaal. Datzelfde geldt voor hockey, volleybal, en veel andere (team)sporten. Bij tennis zit het anders.

Tennis is uitermate geschikt om met mensen van verschillende leeftijden te spelen. (Oppas)opa’s of oma’s die met kleinkinderen een balletje overslaan, ouder-kind toernooien op verenigingen of met je broer of zus een officiële wedstrijd spelen, het is zeker geen uitzondering op de tennisbaan.

Starten met tennissen en samen op de baan staan, of je nou 8 op 88 bent, het kan allemaal.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle niveaus

Natuurlijk vergt de tennissport – een aan te leren – techniek en is balgevoel een voordeel. Maar tennis kan worden beoefend op het spelniveau en tempo van de speler.  Dit maakt tennis een life time sport waar je op elke leeftijd mee kan beginnen. Tennissen met iemand van een ander niveau is dus ook geen probleem.

 

Competitieve sport of vorm van beweging

Als je het spelen van wedstrijden belangrijk vindt, kun je meedoen aan toernooien en competities. Tennis leent zich ook heel goed als een manier om te bewegen zonder competitief aspect bijvoorbeeld samen lekker een balletje overslaan.

Tennis is gezond, tennis is gezellig en het is meer veel dan gewoon een spelletje op de baan. Een beter uithoudingsvermogen, een slanker lichaam, een kleinere kans op hart- en vaatziekten, sterke beenspieren en stevige botten..… Wie wil dat niet?

Dat bewegen gezond is, weten we inmiddels allemaal. Keer op keer verschijnen er in de media berichten over onderzoeken die dat bevestigen. Regelmatig matig intensief bewegen gaat gepaard met sterkere botten en een lager risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

 

Betere oog-hand coördinatie

Tennis is goed voor je grove en fijne motoriek. Niet alleen de grote spiergroepen, ook de kleine spieren worden aan het werk gezet. Ze worden daardoor niet alleen sterker, maar je lichaam leert ook om de spieren gedoseerd en in samenhang te gebruiken, goed voor je coördinatievermogen dus. Nog specifieker blijkt ook de oog-handcoördinatie door tennis te verbeteren.

 

Beter cognitief vermogen en minder stress

Tennis is ook uitermate goed voor de mentale en emotionele gezondheid. Ook dat heeft de wetenschap inmiddels wel bewezen. Lichaamsbeweging verzacht bijvoorbeeld de symptomen van stress. Maar wist je ook dat intensieve lichaamsbeweging, zoals tennis, ervoor zorgt dat je meer cellen aanmaakt in de hippocampus, een klein gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor het leren en het geheugen?

 

Beter uithoudingsvermogen  

Onderzoek wijst uit dat tennissers gemiddeld een relatief beter uithoudingsvermogen hebben dan niet-sporters. Dat betekent dat je door regelmatig te tennissen steeds beter in staat zult zijn om lichamelijke inspanningen gedurende langere tijd vol te houden. Met andere woorden, je raakt minder snel vermoeid. Juist het typische intervalkarakter van tennis is daarvoor erg gunstig.

 

Hogere Lensverwachting  

Tennissers hebben een hogere levensverwachting in vergelijking met mensen die niet sporten of aan een andere sport doen. Onderzoek, onder meer dan 80.000 personen tussen 30 en 98 jaar die meer dan twintig jaar werden gevolgd, laat zien dat het risico om te overlijden tijdens dit onderzoek bij tennissers gemiddeld 56% lager was dan bij niet-sporters, in vergelijking met een 41% lager risico voor zwemmers en 36% voor mensen die aan aerobics doen.

 

Slank met tennis  

Tennissen is een uitstekende manier om calorieën te verbranden, niet alleen tijdens het sporten, maar ook nog enige tijd daarna. Onderzoek bevestigt dan ook dat tennissers gemiddeld een lager lichaamsvetpercentage hebben dan minder actieve mensen.

 

Goed voor hart en bloedvaten  

Tennissen heeft een gunstig effect op de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Zo verbetert regelmatig tennissen het cholesterolgehalte in het bloed, draagt het bij aan een gezonder lichaamsgewicht en draagt het bij aan een verlaging van de bloeddruk. Tennissers hebben op middelbare leeftijd een 55% lagere kans op hart- en vaatziekten dan niet-tennissers. Dit kwam naar voren uit een onderzoek waarin studenten die aan tennis, golf, basketbal en honkbal deden ruim 20 jaar werden gevolgd.

 

Sterke botten  

Een goede manier om je botten te verstevigen – en het risico op botontkalking te verkleinen – is een sport te beoefenen die je botten belast, waaronder tennissen. In de tennissport worden niet alleen je benen belast, maar ook je armen (bij het slaan van de bal), zodat tennissers niet alleen sterkere botten in het onderlichaam hebben, maar ook in de romp en het bovenlichaam. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen in alle leeftijdscategorieën. Daarnaast geldt dat niet alleen voor diegenen die al van jongs af aan tennissen; ook als je pas later in je leven met tennis begint, profiteren je botten daarvan.

 

Sterke beenspieren  

Een grote laatste pas, het bovenlichaam opzij hellend, de arm is tot het uiterste gestrekt… ja, de bal gehaald! Tennissers moeten regelmatig hun beenspieren belasten om nog net de bal te kunnen slaan. Vooral de beenspieren, maar ook de romp en armspieren worden getraind. Tennissers hebben dan ook sterkere beenspieren dan niet-tennissers, wat vooral op oudere leeftijd grote voordelen biedt.  

 

Kortom…

De conclusie mag duidelijk zijn. Tennissen is gezond. Wil je optimaal van de gezondheidsvoordelen profiteren, dan ga je regelmatig de baan op, het liefst je hele leven lang!

Overtuigd om een keertje te gaan tennissen? Of je (oudere) buurvrouw, neef of vriend uit te dagen voor een potje tennis? Doe sociale contacten op en kom ééns langs op Tennispark Overvoorde.